Wat
milieuvervuiling betreft is de scheepvaart - vooral de zeescheepvaart -
doelwit voor zware kritiek. Men focust zich hierbij vooral de
beperkingen van
emissies die op grond van internationale regelgeving op relatief korte
termijn moeten
worden gerealiseerd zonder erbij stil te staan dat de brandstoffen in
kwestie
mogelijk al niet meer betaalbaar zijn voordat de laatste regels van
kracht zijn.
De nodige technische oplossingen ter vermindering van de vervuiling
zijn nog
niet geheel uitontwikkeld en de investingen in de benodigde
installaties
heeft hoge kosten tot gevolg en vraagt extra ruimte aan boord.
Bovendien bestaat de vrees voor concurrentievervalsing door
per land de regelgeving verschillend te interpreteren.
Economische voordelen zijn ook mogelijk: Havenautoriteiten geven
al kortingen voor "Green Ships" maar de investeringen worden hierdoor
niet gedekt. Toch zullen alle scheepseigenaren in toekomst aan de
wereldwijd aangescherpte regelgeving tegen “Marine Pollution” moeten
voldoen en
het is niet denkbeeldig dat sterk vervuilende schepen in
havens niet
meer welkom zijn of dat schepen bij overtredingen aan de ketting gelegd
worden.
Ook
zal het laden en lossen van ladingtanks niet meer worden toegestaan als
tanks
en atmosfeer met elkaar in open verbinding staan. Dat de regelgevers
ontdekken dit
ook voor brandstoftanks nodig te vinden ligt in de lijn der
verwachtingen.
Innovaties
voor een schoon schip richten zich vooral op volgende
aandachtspunten:
- Brandstof-
en energiebesparing
- Schone brandstof en minimale
emissies
- Balastwater en andere lozingen.
- Vervuiling
door conservenringen, in het bijzonder onderwaterverf
In
dit kader is wel te weinig aandacht voor de stijgende prijzen voor de
conventionele fossiele brandstof en dat deze brandstoffen op
termijn niet
meer beschikbaar zullen zijn.
Brandstof prijzen zullen steeds verder stijgen en tot slot mogelijk
helemaal
uit de hand lopen. Innovaties om in de toekomst zonder
fossiele brandstof te kunnen varen met behulp
van vernieuwbare alternatieve
energiebronnen worden verwaarloosd.
Ook
aan een begrip als "Life cycle design" zal bij het
scheepsontwerp meer inhoud moeten worden gegeven door bijvoorbeeld:
- Toepassen
duurzaam materiaal
- Recyclebaar
materiaal toepassen
- Kwaliteitsbewuste
ontwerpen met minder kans op falen zonder zwaarder en duurder
te bouwen.
- Onderhoudsvriendelijk
schip vervuilt minder door minder onderhoud.
- Milieuvriendelijk
slopen mogelijk maken en niet op het strand bij lage lonen landen.
Zie onze
specifieke visie over grondstoffen op de watersportpagina